Referat Gospodarki Przestrzennej, Terenami i Rolnictwa "PTR"
Do zakresu działania Referatu Gospodarki Przestrzennej, Terenami i Rolnictwa należy w szczególności:
I. Planowanie przestrzenne.
- Przygotowywanie zleceń i koordynowanie prac nad sporządzaniem studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta.
- Przygotowywanie zleceń i koordynowanie prac związanych z opracowywaniem miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, w tym prowadzenie toku formalno-prawnego.
- Przygotowywanie dla Burmistrza ocen i analiz, w celu występowania do Rady Miasta z wnioskami, w sprawie sporządzania lub zmian planu zagospodarowania przestrzennego.
- Współpraca z organami administracji państwowej w sprawach zagospodarowania przestrzennego oraz wojewódzką komisją urbanistyczno-architektoniczną - organem doradczym wojewody.
II. Ustalanie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu.
- Przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (prowadzenie postępowania administracyjnego).
- Przygotowywanie dla Burmistrza - nie rzadziej niż raz w roku - wykazu decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla terenów nie objętych miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego wraz z oceną skutków, jakie te decyzje wywołały w zagospodarowaniu przestrzennym, w celu przedstawienia Radzie Miasta.
- Prowadzenie rejestru wydanych decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
- Przyjmowanie, rejestrowanie i analizowanie decyzji o pozwoleniu na budowę, przesłanych przez organ właściwy do wydania tych decyzji.
- Opiniowanie pod względem architektonicznym i urbanistycznym projektów technicznych obiektów kubaturowych.
- Uczestniczenie w pracach komisji powołanych w celu ustalenia przyczyn i okoliczności katastrof budowlanych oraz zakresu czynności niezbędnych do likwidacji zagrożeń bezpieczeństwa ludzi lub mienia.
- Śledzenie tendencji w budownictwie, ich analiza i przedstawianie wniosków Burmistrzowi.
III. Gospodarka nieruchomościami.
- Prowadzenie i aktualizacja ewidencji mienia komunalnego.
- Przygotowywanie materiałów niezbędnych do występowania o stwierdzenie nabycia mienia przez miasto.
- Przygotowywanie dokumentacji formalno-prawnej do wywłaszczeń nieruchomości.
- Prowadzenie spraw związanych z zamianą gruntów.
- Prowadzenie toku formalno-prawnego w zakresie sprzedaży nieruchomości, sprzedaży wieczystego użytkowania.
- Przygotowanie decyzji o oddaniu gruntów jednostkom organizacyjnym nie posiadającym osobowości prawnej w trwały zarząd oraz udzielanie zezwoleń na zawarcie umów o przekazaniu nieruchomości między tymi jednostkami, bądź umów o nabyciu nieruchomości.
- Przygotowywanie dokumentacji do oddania nieruchomości w wieczyste użytkowanie osobom prawnym i ustalenia opłat z tego tytułu.
- Przygotowywanie projektów uchwał w sprawach ustalenia wysokości czynszu dzierżawnego za dzierżawę nieruchomości.
- Naliczanie opłat adiacenckich związanych ze wzrostem wartości działek na skutek uzbrojenia terenu i podziału.
- Przygotowywanie dla Burmistrza Miasta informacji o zgłoszonych żądaniach i wydanych decyzjach dotyczących obrotu nieruchomościami, w celu przedstawienia Radzie Miasta.
- Prowadzenie aktualizacji operatów nazewnictwa ulic i placów.
- Prowadzenie spraw z zakresu oznaczania nieruchomości numerami porządkowymi oraz prowadzenie dokumentacji w tym zakresie.
- Przegląd terenów komunalnych pod względem zagospodarowania i wykorzystania oraz prowadzenie dokumentacji z tym związanej.
- Przygotowywanie opinii i decyzji w sprawach podziału nieruchomości.
- Ustalanie odszkodowań z tytułu przejętych gruntów pod drogi w wyniku podziału.
- Przygotowywanie dokumentów związanych ze zmianą stawek procentowych, opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu.
- Prowadzenie toku formalno – prawnego związanego z przekształceniem prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.
IV. Rolnictwo.
- Realizacja zadań z zakresu ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych.
- Wydawanie zezwoleń na zalesianie gruntów rolnych.
- Wnioskowanie o wyrażenie zgody na wyłączenie gruntów z użytkowania rolniczego i leśnego.
- Załatwianie spraw związanych z likwidacją ogniska choroby zakaźnej zwierząt (przyjmowanie zgłoszeń, powoływanie biegłych do wyceny zwierząt, ponoszenie kosztów związanych ze zwalczaniem choroby).
- Prowadzenie spraw z zakresu ochrony roślin uprawnych przed chorobami, szkodnikami i chwastami.
- Realizacja zadań wynikających z zakresu ochrony gruntów rolnych i leśnych.
- Nakazywanie posiadaczom gruntów rolnych zniszczenia zasiewów lub nasadzeń o nieodpowiedniej zdrowotności.
- Wydawanie zezwoleń na uprawę maku.
- Podawanie do publicznej wiadomości zarządzeń o występowaniu zaraźliwych chorób zwierzęcych.
- Wydawanie zaświadczeń miejsca pochodzenia zwierząt.
- Prowadzenie sprawozdawczości w zakresie rolnictwa.