Do zakresu działania Referatu Finansowego należy w szczególności:
- prowadzenie rachunkowości budżetu Miasta Biłgoraja oraz Urzędu Miasta Biłgoraja zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym funduszy celowych i innych funduszy na zasadach określonych w przepisach szczegółowych,
- opracowywanie przepisów wewnętrznych wydawanych przez Burmistrza Miasta Biłgoraja,
- opracowywanie zarządzeń Burmistrza Miasta Biłgoraja oraz uchwał Rady Miasta Biłgoraja w sprawach dotyczących budżetu i podatków lokalnych oraz współpraca z komisjami w tym zakresie,
- współdziałanie z jednostkami organizacyjnymi Miasta Biłgoraja
- udzielanie dotacji z budżetu Miasta Biłgoraja,
- zapewnieniu pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez jednostkę,
- przestrzeganie zasad rozliczeń pieniężnych i ochrona wartości pieniężnych,
- wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarka środkami pozabudżetowymi i innymi będącymi w dyspozycji jednostki,
- zapewnieniu terminowego egzekwowania należności oraz spłaty zobowiązań,
- ochrona mienia będącego w posiadaniu jednostki,
- przekazywanie informacji ekonomicznych Burmistrzowi i Radzie Miasta,
- sporządzanie jednostkowej i łącznej sprawozdawczości z wykonania budżetu oraz jej analiza dla potrzeb Burmistrza, Rady Miasta, GUS, Regionalnej Izby Obrachunkowej, Urzędu Skarbowego, ZUS oraz banku,
- udzielanie odpowiedzi na zalecenia pokontrolne jednostek wskazanych w punkcie 12 oraz przygotowywanie zaleceń na poszczególne stanowiska pracy,
- analiza wykorzystania środków przekazanych z budżetu lub środków pozabudżetowych dla innych jednostek organizacyjnych,
- przygotowywanie dokumentów do archiwum zakładowego,
- dokonywanie zmian w budżecie miasta na podstawie zarządzeń podjętych przez Burmistrza oraz uchwał Rady Miasta,
- prowadzenie spraw związanych z wymiarem zobowiązań pieniężnych,
- wydawanie zaświadczeń o stanie majątkowym, wydawanie zaświadczeń o wysokości zarobków,
- podejmowanie czynności egzekucyjnych w sprawach należności budżetu Miasta Biłgoraja,
- zabezpieczenie wierzytelności miasta od upadłych dłużników,
- kontrola powszechności opodatkowania,
- rozliczanie podatku VAT,
- prowadzenie bieżącej korespondencji w sprawach finansowych,
- uzgadnianie sald z wierzycielami i dłużnikami,
- rozpatrywanie wniosków i opracowywanie projektów opinii w sprawie udzielania ulg i umarzania należności,
- prowadzenie ewidencji składników mienia miejskiego, udziałów, oraz dokonywanie okresowych inwentaryzacji,
- przygotowywanie materiałów do opracowywania projektu budżetu miasta zgodnie z zasadami dotyczącymi procedury uchwalania budżetu,
- wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych i zawartych porozumień.
Referat przy oznakowaniu spraw używa symbolu Fn